fredag, maj 12, 2006

Lider du af Injalitis? - Test det selv her...

Jeg har i tidligere indlæg beskrevet sygdommen Injalitis, en lidelse opdaget af professor Northcote Parkinson i halvtredserne, og som, specielt på Lolland og Falster (?), ser ud til at være temmelig udbredt.

Mange mennesker aner måske ikke selv, at de lider af Injalitis (paralytisk lammelse) så jeg gengiver her nogle simple tests du kan foretage for at undersøge om du er angrebet.

1. Test - Biltur med pasager
Prøv at forestille dig, at du er ude at køre søndagstur med din ægtefælle i bil. Du ved naurligvis, at du er en af verdens bedste chauffører med en helt usædvanlig god beherskelse af din bil. Pludselig siger din passager: "Du kører jo som en brækket arm! Du gearer ned ved alt for høj hastighed. Du risikerer at ødelægge både kobling og synchromeshringene i gearkassen."

Hvad svarer du?

A. "Pas dig selv! - du skal ikke komme og fortælle en af verdens bedste bilister, hvordan han/hun skal køre bil. Jeg har kørt bil i årevis og så skal sådan en amatør ikke komme og gøre sig klog på noget han/hun ikke har et klap forstand på."

B. "Hvad mener du? Jeg aner ikke hvad synchromeshringe er for noget. Hvorfor skulle de blive ødelagte?

2. Test - Håndværkerarbejde
Du er blikkenslager og i gang med en større arbejde, der omfatter en hel del gevindskæring med efterfølgende sammenskruning med pakgarn og paksalve. Pludselig siger 1. års lærlingen: "Det er en oldnordisk metode til samling af ½" rør og fittings du bruger. Der er netop kommet en ny metode, der er baseret på en to-komponent lim, der er meget hurtigere at anvende og som giver en mere korrossionssikker samling."

Hvad svarer du?

A. "Hva' fanden bilder sådan en grønskolling sig ind. Jeg har gjort sådan siden jeg blev udlært i 1973 og der er ingen, der har klaget. Det sludder du har lært på teknisk skole, skal du ikke komme her med. Vi ved nok hvordan man plejer at gøre."

B. "Det lyder interessant. Hvad er det for noget lim? Er der nogen testresultater vi kunne kikke på? Det er ikke alle nymodens opfindelser, der er noget værd, men det kan vel aldrig skade, at kikke på sagen."

3. Test - Politikertesten
Du er politiker og har netop foreslået at anvende 2.4 milioner til en ny rundkørsel. Det har været meget svært, at nå så langt med mange møder og forhandlinger. Omsider er planen på plads og der mangler kun, at få bevilligen godkendt. Pludselig rejser en af dine politiske modstandere sig op og siger: "Det her forslag er hul i hovedet! - jeg har netop erfaret, at varmesystemet på alderdomshjemmet er brudt sammen og at det koster 2.4 milioner at udskifte det gamle varmesystem."

Hvad svarer du?

A. "Jeg er snart træt af at høre dine perfide kommentarer, der saboterer enhver positiv udvikling i kommunen. Du er kun ude på at score billige politiske point med dine tåbelige forslag."

B. "Hvornår er det sket? Det var jo pokkers uheldigt, men godt at du bragte sagen frem inden vi havde brugt vore 2.4 milioner. Vi bliver nok nødt til at skrotte mit forslag til ny rundkørsel og kikke på varmesystemet i stedet for."

4. Test - Skriftligt arbejde
Du har netop gjort et 75-siders rapport færdig. Det har været et slid at få hele det store materiale under kontrol, så det fremtræder som en velskrevet og overbevisende tekst. Rapporten har ligget fremme på dit skrivebord hvor konorbudet tilfældigt har bladet de første sider igennem. Budet siger: "Det er vel nok en gang tågesnak og varm luft du har produceret her. Allerede på indholdsfortegnelsen kan man se, at du har overset flere vigtige punkter og at tre af punkterne slet ikke hører hjemme i rapporten. Og så er der 2 stavefejl på side 5."

Hvad svarer du?

A. "Sig mig tror du at du er professor siden du kritiserer mit arbejde? Jeg er kontorchef her og har været det længe før du blev født. Og så skal sådan en grønskolling ikke komme med gode råd. Forsvind og pas dit arbejde - og dine egne sager."

B. "Hvad mener du? Det er jo ikke så heldigt, hvis min rapport indeholder tågesnak og varm luft. Kunne du ikke læse hele rapporten igennem og lave en liste over de afsnit, du mener er tågesnak og varm luft. Så kan vi bagefter gå rapporten igennem. Og du må meget gerne rette stavefejlene undervejs. Tak for hjælpen."

5. Test - Svigermor
Du har besøg af din svigermor. Du er ved at lave mad og din svigermor holder dig med selskab i køkkenet. Du har netop taget Maizena beholderen frem og skal til at jævne sovsen da hun siger: "Du skulle meget hellere bruge en almindelig opbagning, det er meget lettere."

Hvad svarer du?

A. "Hvad pokker bilder du dig ind! Bare fordi jeg er gift med din søn, skal du ikke komme her og blande dig i min madlavning - pas dig selv og skrup ud af mit køkken..."

B. "Opbagning? Hvad er det for noget? Hvordan laver man en opbagning, det har jeg aldrig hørt om."

Måske begynder læseren at se mønsteret?

Fælles for alle A-svarerne er, at de straks afviser kritikken/forslaget uden overhovedet at undersøge om den/det er relevant. I stedet iværksættes et selvforsvar, der intet har med sagen at gøre.

Det er den tilstand, der er et typisk tegn på Injalitis: At man selv tror, at man altid ved bedst og at ingen skal anfægte denne opfattelse. A-svarerne overser fuldstændig, at hovedsagen er, at opgaven løses på den bedst mulige måde - og at det er uvigtigt hvem der har ret.

Hvor mange A-svar havde du i testen? Var der blot et A, er det måske tid til lidt selvransagelse... Og glem ikke at personer med tilbøjlighed til at anvende A-svarene, sjældent bliver klogere.

Ingen kommentarer: