søndag, april 16, 2006

Østdansk Turisme

Jeg skylder organisationen Østdansk Turisme en undskyldning for at have inkluderet dem blandt de mange mindre professionelle aktører på den Lolland-Falsterske turistbane. Efter et møde med direktør Glen Polano og marketingchef Peter Ole Sørensen for nylig, hvor de gjorde rede for de mange markedsføringstiltag, der udgår fra deres lille organisation, må jeg tage hatten af for deres professionelle håndtering af markedsføringen af LF dels i Danmark dels i udvalgte lande i Europa.

Der er fremstillet og udsendt - i meget store oplag - en lang række trykte publikationer af meget høj kvalitet, der ikke kun beskriver regionen i mere generelle vendinger, men også fokuserer på udvalgte emner. Jeg kan for eksempel anbefale "Fiskeguide" for Sjælland, Møn & Lolland-Falster, der er en fremragende oversigt over fiskemuligheder langs kysterne, fra havnemoler samt i de ferske vande.

Østdansk Turismes website indeholder derudover et sandt overflødighedshorn af oplysninger om alle former for aktiviteter og oplevelser i området (Sjælland, Møn & Lolland-Falster). Websitet findes i engelsk og tysk udgave - som vel at mærke omfatter samtlige oplysninger.

Man kan naturligvis diskutere websitets layout, som er meget kompakt, med - efter min menig - alt for mange oplysninger stuvet sammen på altfor for ringe plads. Om dette design er resultatet af omhyggelige tests af brugerrespons eller er resultatet af mere tilfældige valg ved jeg ikke. Men hælder mest til den sidste anskuelse. Søgefunktionen på websitet er ikke optimal og finder kun få af regionernes seværdigheder. Prøv for eksempel at finde "Aalholm", "Krenkerup", "Døllefjelde marked"... Det er ikke nogen stor del af oplysningerne på websitet, der er omfattet af søgefunktionen.

Jeg har i øvrigt forgæves forsøgt at finde oplysninger om Veteranbilmuseet ved Aalholm gods både på Østdansk Turismes website og på andre turist-websites. Er museet mon nedlagt? Deres website: www.aalholm.dk fungerer i hvert fald ikke for tiden.

I betragtning af, at Østdansk Turisme kun har 7 ansatte (i følge deres website) er det imponerende hvor mange aspekter af turistlivet i det store område, der dækkes. Med et større budget og flere ansatte ville Østdansk Turisme være oplagt som centrum for en mere omfattende, koordineret indsats for markedsføringen af regionen.

Specielt ville en styrkelse af formidling via Internettet være vigtig, for selvom www.oplevdanmark.nu på udmærket vis giver den besøgende et overblik over regionens mest markante seværdigheder, er der mange interessante steder, der slet ikke er nævnt.

Måske vil dette kunne realiseres i forbindelse med de i gangværende politiske bestræbelser på at få de gamle kommuner konverteret til velfungerende storkommuner? - Man har da lov at håbe...

Ingen kommentarer: